Direktlänk till inlägg 25 augusti 2009

Framsteg!

Av Johanna - 25 augusti 2009 22:05

Testar... går detta mamsen?

(Ja! Hon kom runt... men det missade jag att fota så klart :( )

Succé! Firar med två leksaker, en i vardera hand!


Idag har Lillan lyckats rulla från ryggläge till magläge utan assistans! Från magläge till ryggläge klarade hon för ca 3 veckor sedan om jag minns rätt. Hittills har hon fastnat när "understa" armen legat ivägen. Idag hittade hon krafter nog att putta sig över detta hinder. Det tog på krafterna för efter lite ytterligare gymping sov hon gott i två timmar utan avbrott.


Vi fortsätter med smakportionerna och idag har jag inhandlat fler (blivande) kulinariska måltider. Broccoli, palsternacka (igen), kålrot, potatis och morot tänkte jag koka till i olika smakkombinationer och sen puréa. Det blir intressant att se hur hon tycker det smakar. Själv gillar jag tyvärr inte broccoli men vem vet? Jag kanske lär mig för det är allt en nyttig liten grönsak...

Tänkte även köpa majs men det får vänta. Vill inte köpa burkmajs pga socker och saltinnehållet och att det tenderar till att sätta smak på majsen när det är konserverat. Tyvärr är vår pyttefrys överfull så jag kan inte få plats med frusen majs om vi vuxna ska ha nåt att äta...

Under tiden får Gurkan Lillans överblivna smakportioner. Förvånansvärt vad fort hon lär sig när det vankas sådant i matskålen! Numera ligger Gurkan alltid i närheten av köket vid lunchtid...

Har även köpt mild havregröt som jag tänkte testa framöver. Ska introducera gluten i små mängder medans jag fortfarande ammar. Förhoppningsvis klarar hon av gluten bättre och slipper bli glutenintolerant... Det sägs iaf att barn som ammas och får liten mängd gluten i kosten reagerar mindre på ämnet. Varken jag eller älsklingen är ju intoleranta så vi får hoppas.


Idag tog jag bort hennes sängmobil. Den spelar, snurrar och lyser men nu har hon nog blivit för stor. Det står på manicken upp till 5 månader och det stämmer rätt bra. Hon råkade stöta i huvudet natten till idag och just runt kanten (där det eg behövs) finns inget skydd. Lillan blev ledsen men hon repade sig fort. Lite tröst och mat så försvann det onda fort! Hon åt och somnade snabbt och nöjd.


Natti folket!


 
 
Ingen bild

mayasmamma

26 augusti 2009 21:49

duktiga felicia....maya "som inte har så brottom här i livet" vände sig med häromdagen...9 månader gammal ;)...lat eller viljan att inte ha så bråttom :P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 3 april 2014 19:54

Trots sin litenhet så känns duschrummet större! Är det väggkaklets storlek eller färgvalen? Oavsett så är vi hur nöjda som helst! Nu inväntar vi bara klartecken på att få börja använda golvvärmen. Tydligen så skulle golvet vila ett tag innan värmen...

Av Johanna - 24 mars 2014 10:27


Ytterligare ett långt glapp i bloggen. Har prioriterat annat, helt enkelt! Nåväl, har haft ett gäng duktiga hantverkare hemma i några veckor. Duschrummet nere har varit i behov av uppdatering. Allt, verkligen allt har rivits ut! Endast väggar, golv...

Av Johanna - 29 augusti 2013 22:04

Lillen och Gurkan i somras! Ljuvliga dagar :-D Lustigt hur fort vissa saker glöms bort medans andra sitter som berget. Rättikans plu och liknande minns jag men hur jag reklamerar trasiga varor i datorn var pooff! Borta!! Kanske har sifferminne, ...

Av Johanna - 21 augusti 2013 09:04

Lillen har hunnit fylla ett år redan! Det firades med tårta och paket så klart! Förskolans inskolning är på gång och snart är det dags för att gå tillbaka till jobbet. Känns lite underligt, för att vara ärlig. Fjorton månader blir det nästan i uppe...

Av Johanna - 2 mars 2013 22:07

Mycket händer just nu. Viljestarka barn och mycket dèja vu från min sida. Det är kanske detta som betyder "att bli vuxen?" Emellanåt känns det som tonårens berg- och dalbana men stående på förälderns sida... Ha en bra dag. Kvällen lider mot sitt...

Ovido - Quiz & Flashcards