Alla inlägg under oktober 2010

Av Johanna - 31 oktober 2010 01:11

Idag tog jag lite sovmorgon. Älsklingen och Lillan var pigga som mörtar tidigt på morgonen. Jag vaknade upp bland allsköns bråte som tösabiten dragit upp i sängen bredvid mig. Inga farliga saker!

Gurkans mage har varit kass i några dagar (jädra rökta äckelknölar) så hon gnällde redan 4 på natten över nödighetens lag. Drog på kläderna och ut så stackarn fick göra det som behövdes. Tack för att jag slapp få det inomhus. Gurkan är tydlig när behovet finns!   


Vid tolvsnåret drog jag till Bergvik för en fika med en relativt nybliven vän. Pratade ditt och datt medans Lillan gjorde sitt bästa för att hålla myrorna i byxorna i schack. Så mycket skoj, så många roliga människor! Vaddå äta??!! Tokmamma! Lite fick hon i sig iaf.

Jag ser fram emot fler fikastunder framöver och önskar henne ett stort lycka till på sitt nya och säkerligen utvecklande arbete!


Vi har ett tag funderat på att äta sushi så idag gjorde vi slag i saken. Det trista är att jag kan inte fickparkera, bilarna stod tätt som sillar och trafiken var bitvis intensiv. Vart sjutton skulle jag parkera för att ändå ha nära till restaurangen? Lillan hade somnat i bilen så det var lugna puckar för hennes del. Som tur var kom jag ihåg en smidig parkeringslösning i relativ närhet till Happy Kitchen. Efter att ha lusläst recensioner på nätet och tidigare i veckan frågat Anne-Lie om rekommendation valde vi denna utmärkta och mysiga restaurang. Idag blev det ta-med-maten. Väntetiden var väl ok. Jag svalt inte ihjäl under tiden. Sushin var jättegod och fint gjord. Wasabin blåste nästan rent varenda näshår på mig. Fick lite för mycket på en bit!   

Alla tolv bitarna försvann och mätt blev jag. Det är ju pilligare att äta sushi med pinnar jmf med västerländska bestick men samtidigt är det ju fusk att använda gaffel. Blir ju helt fel känsla för maträtten. Hittade en liten favorit med riset utåt men sen vete fåglarna vad det var mer i förutom sjögräsbladet. Sådana blir det nog fler av nästa gång och mindre av de där med räkorna på. Jag rekommenderar mao Happy Kitchen ifall man vill äta väldigt god och fräsch sushi!

På kvällen badade Lillan frivilligt. Hon har haft en period då bada var otäckt men nu leker hon glatt med badankor och badboll i badbaljan. Förutom att plaska så jag också blir dyblöt.  *gullunge*


Imorgon ska vi titta på tapeter. De börjar se fula ut här hemma och behöver verkligen bytas ut. Får hoppas att vi hittar några vettiga utan att bli ruinerade.

Natti där ute!

Av Johanna - 28 oktober 2010 23:12

  

-Mamma!! (Jag tror jag glömde äta gruset... vi jobbar på språket.   )

Nu var det väldigt länge sedan jag skrev något. Just nu är livet fullt upp av promenader, jobb, dagislämningar och allmänt tidspussel.

De dagar då jag börjar jobba sent eller är ledig fylls fortare än kvickt av Lillans många upptåg. Att springa runt och skrika är hur kul som helst. Helst ska man göra detta vid 6-tiden på morgonen. Jag är ju inte pigg vid den tiden utan skulle nästan kunna kallas för mer zombielik än levande. Efter ett tag skakar jag liv i mig och får ordning på både kropp och knopp.

Hon älskar att "läsa böcker", härma djur och åka rutschkana. Högt, snabbt och fort tillbaka är hennes melodi.

Hon har varit på 18månaderskontroll och den gick finfint. Hon följer sina kurvor (ingen direkt tungviktare) och "gör sånt som de ska kunna" i den åldern.


Äntligen har min mobil kommit tillbaka. Lagad blev den så nu är jag tillbaka i nutiden. 


Ett litet gnälloinlägg kommer här. Hur korkade kan folk vara? Någonstans vid sjätte förklaringen hur en kund ska nyttja sitt betalkort i den relativt nya betalterminalen (h*n lyssnade lite dåligt i början   ) så är det så klart mitt fel att  personen ifråga inte förstod. Kön blev så klart längre och till slut visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. Bakomvarande i kön hade lite blandade reaktioner. VARFÖR är det så himla förbannat svårt att LYSSNA på vad personen bakom disken säger INNAN man gör något? Ibland känns det som jag försöker lära ut 1+1= 2.

Hela arbetsdagen var något strulig. En sådan där dag när inget riktigt flyter utan det mesta tjorvar, hakar upp sig eller bara sätter sig på tvären. När jag stämplade ut 19.01 var det med en djup suck av lättnad.   


Älsklingen köpte en ny mus till mig idag. (snuskon där, en DATAmus, så klart). Den bärbara datorn blir något roligare med ett sådant tillbehör.

Min gamla dator fick närkontakt med åsknedslag och beslöt sig för att steka sig själv invärtes. Så jag fick ta fram ärke-härket och har därför surfat minimalt. Ärke-härke brötar, dånar, trummar och är så seg så jag fick utbrott vid varje försök till nyttjande. För att inte tala om de 5 gånger jag startade om den i ett försök att göra ett test som var tvunget via jobbet. Jag fick sätta mig i bilen och åka till jobbet på kvällen för att få det gjort. Det var lite surt.    Dessutom vägrade de som gjort programmet att ta emot min svidande kritik efteråt.

Vad har hänt mer? Massor säkerligen, men inget jag minns just nu.


Gurkan är det full fart på. Hon norpar Lillans leksaksbollar, små gosedjur och annat smått. Dessa fynd gömmer hon gladeligen i någon av sina sängar. Lillan blir numer upprörd och viftar vilt med armarna samtidigt som hon säger "nej nej NEJ" högt och tydligt. Därefter hämtar hon sin leksak och går därifrån. Gurkan ligger kvar med lång nos och bara "jaha..." snopet värre.   


  

Arne Anka är min leksak!

Ovido - Quiz & Flashcards