Alla inlägg under juli 2009

Av Johanna - 29 juli 2009 23:02

Jag satt i trettio minuter och skrev vad som hände denna dagen. Laddade upp bilderna som ni ser och all text var borta. Det blev en bra läxa men jag orkar inte skriva om allt! =((

Kortversion iaf.

Svåger tar en f.d nedgrävd liten plastjolle, tätar alla tio+ hål i botten. Sjösätter härligheten med egengjort segel av linnetyg. Schweizerflaggan hakas på M/S Segla och Sjunk (mitt namn på flytetyget) för att få sin jungfrufärd. Seglet funkade för svågern rodde ut på sjön och visst drev han runt i spa't en stund.

Vi fick sammanlagt 4-5 liter kantareller när vi trampade runt i skogen som ligger vid sommarstugan. Gurkan sprang fritt och sniffade både tjäder och rådjur medans jag fick med mig en vidrig fästing hem. Den hade t.o.m mage att sätta sig på min ena bilring. Fästingen dog i tändarens tecken. *mohahaha*

Fästingar borde inte finnas. De har ingen funktion mer än att sprida sjukdomar och äckla de flesta jag känner. Just det, göra läkemedelsföretagen glada för vi vaccinerar oss, djuren och allt däremellan för att slippa dessa äckliga små krypande fula vidriga kräk... som ändå fortsätter smitta folk och fä. Fy f-n!


Lillan sov väldigt gott på vägen hem i bilen. Gullungen är underbar!


Kortversion detta av vad som hände denna dagen.


Natti folket!

Av Johanna - 26 juli 2009 22:28

Började morgonen som vanligt med att gå på dass och sen återvända till sängen! Där ligger ju två av mina älsklingar och sover så sött. Lillan väntar på mat och då kan jag ju inte neka. Får ju erkänna att när hormonerna kickar in (oxytocin bl.a) så blir iaf jag lagom mosig och slumrar lätt bort en timma till.

Det är nog en bidragande orsak till att jag och lillan tidigast orkar oss upp ur sängen vid 8-tiden men oftast 9-tiden på vardagarna. Helgerna kan bli ännu slöare! Älsklingen begav sig ut på matköparrunda och kom hem med nybakat frukostbröd, juice och lite annat smågott. =D

Släpande mig upp och efter att ha käkat frukost gick jag ut med hunden så hon fick göra sitt. Där ingick det att sniffa på div fläckar som uppstått senaste timmarna, gny över en skällande vit pluttehund samt blåsa upp sig över en annan rottis. Det var en riktigt krallig sak och stackarn som höll i kopplet fick allt kämpa lite! Tur att jag väger mer än vår hund iaf! (Även om det kanske är lite för mkt fysikalisk överflödighet *host*).

Vi fortsatte promenaden och ser hur en man kommer gående i ett gräsvuxet dike. Mysko plats att gå på, bredvid en mkt stor väg kommer han gåendes där? Jaja, efter några sekunder kommer han upp på den anslutande mindre vägen och då ser jag att han också rastar hund. Nämligen två mopsar. De pinnade på så gott de kunde med de korta pinnarna till ben. Vår hund tittade mest som " vad i hela fridens namn är det där för nåt, matte? ". Inte ett gny inte en rörelse alls som tydde på upphetsning. Bara total förvirring! *fniss*

Får säga att vår hund har gett mig mycket huvudbry och blod svett tårar hittills på de dryga tre år vi haft henne. Äntligen är hon gå väg åt det hållet som jag vill. Dvs lyssnar och kan faktiskt lyda. Hon är fruktansvärt viljestark och bangar för ytterst få saker. Skönt med en hund som inte är räddhågsen men ibland vore det ju bra om hon kunde tagga ner på attityden och faktiskt inse att matte klarar saker hon med! Det blir som sagt bättre ju äldre hon blir.


Annars har söndagen varit lugn. Älsklingen har tvättat och jag har vikit. En mycket bra fördelning ffa som vi fn saknar egen tvättmaskin och måste ner i tvättstugan var och vareviga timma. Skönt att slippa det och istället vika all ren underbart nytumlad tvätt i prydliga små högar. Håller fortfarande på att försöka bestämma mig för hur lillans pyjamasar och bodys ska vikas. Vill gärna ha det enhetligt men det är lite ovant med fastsydda fötter på byxor och vissa pyjamasar. Blir alltid lite extra glad och stolt när en ny laddning ren tvätt hamnar i våra för övrigt smått kaosartade garderober. Endast lillans är välordnad. Det är ju inte så konstigt. Småbarnskläder är så förbenat söta så de måste ju bara presenteras snyggt!


Frågade en väninna om vi skulle mötas upp i ett grustag för att motionera våra hundar. Hon kunde tyvärr inte men då smsade jag några andra kompisar som också äger rottisar. Vi kunde träffas efter ca en timma då de skulle äta innan. Passade perfekt eftersom lillan också skulle äta osv. Här blev dock älsklingen lite rastlös och "norpade" vår vovve för att åka ut på eget äventyr där hon kunde gå lös för han skulle ändå handla morgondagens förnödenheter...

Sen ringde min mams efter en stund och då blev jag sittande i luren (lite för) länge och missade kompisarnas sms om att de väntade utanför. *pinsamt* Sms no 2 hörde jag iaf så det var snabbt ner med lillan i vagnen och ut. Ursprungligen hade vi tänkt besöka en rasthage som finns till för hundar och deras ägare här i samhället. Nu blev det ju lite platt för deras hundar leker ju inte på samma sätt som när vår kommer med i gruppen. Vi tog en promenad tillsammans istället. Alltid kul att prata om gemensamma intressen och framtida blivande sådana. Även om denna bloggen är tämligen anonym vill jag inte avslöja andras hemligheter innan de själva gör det. Jag tycker iaf att det är skönt att kunna komma med lite tips på andras frågor osv när jag själv har vissa svar färska i minnet!


Gick förbi en lgh som det idag tydligen utbrutit en brand i. Synd när vissa bostadsområden blir härjade av människor som inte tar hand om sig eller sitt boende. Hoppas att grannarna inte blev lidande. Utifrån var det mest lite sotigt runt balkongen men huruvida lukten hade spridit sig vet jag inte.

Inte första gången som det området härjats av bränder...


Väl hemma så kom helt plötsligt en av våra katter farande som ett skållat skinn i 320 knyck genom hallen och sen vardagsrummet för att sedan hamna ute på balkongen. Skrämde både sig själv och hunden halvt från vettet. Vovven följde t.o.m efter ut på balkongen för att se vad som stod på. På nåt sätt hade frk Pip trasslat in sin svans i älsklingens ena skosnöre. Så katt på dryga 3 kilo med en 42:a i släptåg fick fnatt och drog med sig rottisen på 40 kg i villan och vallan. Som tur var blev ingen fysiskt skadad. Mentalt såg frk Pip helt ok ut också. Hon har en tendens att få fnatt kvällstid men detta var första gången hon tog med en 42:a ut på dans!


God natt folket! Dags att sova. Älsklingen börjat okristligt tidigt i morgon och det är väl bra att iaf försöka komma upp runt tidigare omtalade 8-snåret? ;D

Av Johanna - 26 juli 2009 00:59

Efter att ha övervägt bloggning har jag nu beslutat mig för att våga steget!

Troligtvis blir det inte varje dag utan de dagar då jag har något att säga eller behöver ventilera. Regelbundenhet när det gäller dagbok har tidigare inte varit en stor prioritering. Ibland kräver livet att man lever det innan det kan skrivas ner! 


Idag har vi iaf besökt makens föräldrar där vi käkade kyckling och ris med sås. Gott och mättande. Jordgubbar med grädde till efterrätt passade finemang. Svärmor glömde dock bort hur varm ugnen kan bli och råkade sätta igång brandlarmet pga röken som vällde ur ugnen. Pep så inihundan och jag försökte skydda dotterns öron så gott det gick undan det värsta. Svärfar var dock kvick upp på en pall för att stänga av den duktiga men lite irriterande brandvarnaren. Han har vanan inne sen tidigare! 


Älsklingen åkte ut för att rasta vår hund i skogen. Efter fem minuters promenad öppnade sig skyarna komplett och stackar´n med vovve blev dränkta. Regn stoppar dock inte detta ekipaget utan de stretade sig tydligen igenom x antal kilometer i hällande regn. Detta vädret kan ju göra en konfunderad. Varannan dag strålande solsken med värme och sen stora mörka moln dagen därpå? Den som ändå blev klok på detta! =)

Hade tänkt hinna plocka mycket mer jordgubbar i år men de regnar och möglar bort på fälten. Får njuta desto mer av de 4-5 stackars små påsar vi lyckats få ihop. Passar gott till vintern när jag vill uppleva sommarens solsken. Gubben min är inte så begiven på jordgubbar så ofta blir det mycket till mig!

Vi behöver plocka mera blåbär för att frysa in. Det gillar han i pajer mm. Som tur är varar ju blåbärssäsongen längre så förhoppningsvis kanske vi hinner ut en sväng i morgon (läs senare i dag) för att se vad som erbjuds.


Har en dotter som snart blir 4 månader. Det är ett alldeles underbart barn vi har fått! Glad och skrattar för det mesta. Ok att hon kan vrålskrika till ibland när maten inte serveras så snabbt som hon vill (jag helammar) och sånt oskick basunerar hon ogenerat ut för alla och envar. *gullunge*

Har svettats ganska många gånger och dragit i div klädesplagg, bökat med kuddar och dregellappar för att kunna servera maten. När hon väl får maten serverad slutar hon lika fort att skrika till att nöjd smacka eller säga "njya njya". 

Hon har dessutom upptäckt hur fascinerande mönstrat skötbordet är. Den idiot som kom på det borde få smisk! Barn blir ju mer intresserade av mönster och kontraster vid en viss ålder har jag märkt. Så den tidigare så stillaliggande tösen förvandlas snabbt till en vriden bebis med huvud åt vänster, armarna åt höger och sen resten av kroppen nånstans där i mellan. På nåt sätt ska man då lyckas krångla av blöjan, torka rent och sen sätta på en ny fin blöja. Inte det lättaste! 

Kritvita eller enfärgade "tråkiga" skötbord är alltså att föredra. Får nog sätta fast nån kul filur i skötbordet. Tidigare har vi varit roliga nog men utvecklingen och nyfikenheten tar över! ;D


Näe gott folk, dags att hitta sängen. Är förvisso  nattsuddare men även jag har en gräns...

Natti natti alla!

Ovido - Quiz & Flashcards