Alla inlägg under februari 2010

Av Johanna - 9 februari 2010 22:39

Lillan har fått en förskoleplats reserverad i april. Det ska bli spännande!

Nu för tiden går dagarna så fort att jag knappt hinner med. Lillans nattsömn har blivit hackig, hon vaknar ofta vid 2-3-tiden då hon får komma och sova bredvid mig. Sen vid 4-5tiden vaknar hon och är hungrig. Efter att välling serverats somnar hon om efter kanske 30 minuter för att sedan sova 1-2 timmar till. Min nattsömn blir påverkad märker jag. Älsklingen brukar gå upp och fixa vällingen men sover för det mesta relativt ostörd av vårt lilla gryns framfart... Eller så är han bara bättre på att maskera sin trötthet!   


Imorgon blir det babycafé och på torsdag småbarnssång. Det är hur skoj som helst! Förra gången fick jag krypa efter Lillan för sitta still vill hon ju inte!

Att flyga flygplan är megaskoj och hon piper av förtjusning!

  


Idag har vi lyckats sälja av lite barnsaker som bara stått och tagit plats. Det första skötbordet, sängmobilen och Snuggle Nest fick allihop nya ägare. Jag hoppas att grejorna kommer glädja dem lika mycket som det gjorde för oss! Det var inte fel att få lite pengar. En tredjedel gick till Farbror Kamprad då det behövdes lite smått och gott.

Det slog an en liten spröd klang i mitt hjärta när jag testade sängmobilen innan försäljningen och hörde en av de välbekanta visorna. Det kändes som igår när Älsklingen köpte den till Lillan. Det var medans vi låg på BB... I början var det suveränt för Lillan att somna till. Det var fem eller sex olika visor, hängande figurer, ljusprojektering och olika volymer så det tog ett tag innan hon ledsnade!


Jag är jätteglad över att hon utvecklas enligt alla mallar (som egentligen inte borde finnas för alla barn är olika) men jag blir samtidigt lite vemodig. Snart börjar det omtalade "småbarnslivet" träda in och all stress med det. Det har varit så underbart att bara kunna ta dagen som den kommer dessa månader och nu är det snart slut på det. Det blir schemaläggningar, hämtningar, lämningar, inskolningar och massa annat som känns stort och ovant. Förvisso kommer man lära sig det också men innan dess kan det kännas lite smått oöverstigligt.

Jag oroar mig framförallt över att hon kanske inte alls kommer trivas på förskola? Kommer kännas fruktansvärt ifall det blir så... Nu är ju förhoppningen självklart att hon ska tycka det är jättekul och spännande. Lillan har fått plats på en avdelning med Montessori-inriktning vilket ändå känns skönt. Se till individen och dennes behov plus att leka fram kunskap/inlärning.


Nu hoppas jag på att snön ska börja försvinna. Det är så höga vallar överallt så jag får spader! Hallå!! Våren!! Kom, är du snäll. Jag lovar att du är efterlängtad...


Natti folket!

Ovido - Quiz & Flashcards