Alla inlägg den 5 augusti 2009

Av Johanna - 5 augusti 2009 23:27

Dagen började i lagomt tempo. Älsklingen hade svängt förbi ICA så det blev ett smarrigt wienerbröd efter frukosten. *med tjockolääääde på =D*

Fortsatte på kaloritåget med ett snabbesök hos Helena och hennes supermysiga bebis Maya. Blåbärspaj med vaniljsås som var så där lagom knäckig men ändå blåbärig!

(Min blåbärspaj brukar mer minna om en sjö av bär med plutteöar av deg i... trots alla varianter av potatismjöl och mängder av deg... )

Ska anlita Helena nästa gång istället!

Det kom fler mammor med sina bebisar i alla storlekar och åldrar. Mitt minne när det gäller namn är väldigt kort så mammorna med barn nämns kanske istället på Helenas blogg.

Lillan hade somnat så hon missade de andra barnen denna gången. Hade inte hjärta att väcka henne när hon låg så skönt i barnvagnen.

Helt bebislös blev jag inte för Maya behövde en avlastningfamn när Helena skulle hämta nåt och även ta kort. Mys-Maya som är dubbelt så gammal som lillan och därmed betydligt mer aktiv. =D

Jag fick ett leende som sträckte sig över hela Mayas ansikte för jag kan ju inte sluta gulla med bebisar har jag märkt. Rätt som det är förvrängs min tunga till nåt obegripligt för mig men uppenbarligen kul för små bebisar.

Min lilla gullunge har förvandlat mig till någon som kan prata långa ramsor med henne. Jag fattar inte vad hon säger och jag vet inte vad hon menar. Det kvittar för när hon börjar jollra, pipa och skratta så smälter jag...


Eftersom jag och älsklingen skulle besöka stugan och svägerskan så packade vi in oss med Gurkan i bilen för att åka dit.

Susade fram på vägarna till "långt-borti-skogen". Sverige är enormt vackert på sommaren! Även från ett bilbaksäte med solskärmar av Shrek och Åsnan.

Framme i stugan var det full fart som vanligt. En bil tvättades, ungarna sprang runt och retade varandra så minst en sprang till sin mor eller far hela tiden stortjutandes. Vi andra försökte höras genom allt liv.

När vi fikat och lillan matats och somnat gick jag och älsklingen till skogs. Denna gången följde bara Gurkan med. Så med hink och nyinköpta svampkniven med borst (fiffig anordning det där) i högsta hugg gick vi iväg.

Gurkan badade i första bästa större vattensamling och fortsatte med det hela promenaden. Jag och älsklingen fick upp en bra arbetspuls som snart övergick till rinnande svett och svärande över alla mygg. Dagens värme hade fått varenda myggägg att kläckas och alla var HUNGRIGA. Min mundering med jeans, t-shirt, långärmad munkjacka, graningekängorna minimerade betten men flygfäna surrade tappert på.

Vi hittade kanske ½-1 L kantareller totalt samt flera snår med skogshallon. Gurkan fick hallon som försvann väldigt fort. Törstig stackar'n! Går vi t.ex två kilometer springer hon minst det dubbla och allra helst i full sula. Hon rullade sig i en vattensamling för att bli av med de värsta knotten och myggen. Smart taktik.

Hittade även blåbärssnår med massor av blåbär. På en tuva fick jag en hel näve full!! Det satt upp till tio bär på en enda gren. Synd att Herr Kantarell är svårare att hitta.

Vi gick in i en annan del av skogen men där växte det bara harsyra, blåklockor och andra växter som jag inte vet namnet på. Såg bland annat en del gråartade svampar som snabbt döptes till träsksvampar. Det var massor av vattensamlingar och Gurkan hittade en egen liten pyttebäck att stå och surpla i.

En groda skuttade över stigen vi gick på men sen var det bara flugsvamp, flugor och mygg. =(

Vi begav oss iaf hemåt med några svampar på hinkens botten och med en myyycket trött Gurka i släptåg.

Senare på kvällen blev det grillat kött och pommes frites. Detta sköljdes ner med ansenliga mängder vätska. Allt för att försöka ta igen förlorad vätska som formligen runnit om oss i skogen.


På vägen tillbaka till stugan stannade vi och lyssnade på tystnaden samtidigt som vi tittade ut över den spegelblanka sjön där solens glitter syntes som skimrande skärvor av silver...

Ofta glömmer man bort sådana vackra gratis saker. Det ska jagas status och materiella ting till varje pris. Då är det underbart med en paus där man är och att lägga sig i en solstol för att titta upp på den klarblåa himlen med tunna molnslöjor för att se en och annan fågel flyga förbi högt däruppe under höga kvitter...


Ahhh... Sverige är underbart!

Natti folket!

Ovido - Quiz & Flashcards