Direktlänk till inlägg 21 augusti 2009

Äntligen fredag

Av Johanna - 21 augusti 2009 23:20

Lillan gympar och Gurkan ville dela med sig av favvoleksaken. "Peppe Pingvin no3"


Fredagen började bra! Älsklingen hade svängt förbi konditoriet på frukostrasten och köpt med sig en smaskig bit nougatkaka. Försvann fort. ;-)

Efter att ha matat Lillan och lagt henne för "morgongympan" gick det undan. Helt plötsligt hade hon lyckats vända sig ett halvt varv. Inte från ryggläge till magläge utan jag hade lagt henne på mage med ansiktet mot mig, när jag tittade ner på henne hade hon ålat/krupit och hade nu rumpan mot mig istället. Det var så roligt att hon slutade varvet helt genom att ligga med ansiktet mot mig igen. *Gulligaste och bästa bebisen i världen :-)*

Det var riktigt ansträngande för sen sov hon en bra stund i sin egen säng. Passade på att koka ny kulinarisk upptäckt. Palsternacks- och potatispuré. Den blev betydligt slätare än tidigare puréer eftersom jag körde länge och väl med stavmixern. Tinade morotspuré och sen blev det matdags. Nu var det riktigt roligt att äta! Hon krattar och ler nästan hela tiden och visst hamnar maten lite härs och tvärs i ansiktet men lite hamnade allt i magen!


Eftersom det är fredag blev det köpemat. Pizza är väldigt gott ifall man äter det med måtta. Skönt att slippa  laga mat ibland.


Nu när Lillan börjat äta fastare mat är det smidigare om hon får en egen stol att sitta i. Så vi begav oss iväg till Ingvar Kamprads Ekonomiska Affär för att rekvirera dito stol.

Förvisso hade de höjt priset en aning men det kvittade. I början är det ju praktiskt i fall stolen inte väger så mycket och är lätt att frakta med sig. Köpte även ett ätaset i en snygg färg (dvs rosa vad annars?) som verkade smidig med haklapp, mugg, tallrik och sked. 

Sen ska jag bara komma ihåg att skruva upp hyllan ovanför skötbordet så att hon kan titta på en leksaksmobil eller så istället för att skruva sig när vi byter på henne. Ett senare projekt... måste hitta pluggar till väggen osv innan jag ger mig på det hela. Det är kul att skruva upp och ihop saker bara jag vet vad jag ska ha det till och hur jag ska borra/plugga och skruva.


Gårdagens alla förbannade bevingade blodsugare känns idag. Har myggbett på båda fötterna och ryggen och... kan fortsätta länge känns det som. 

Även Gurkan kom ärrad ifrån sitt gruff med bildäcket. Gruset och däcket hade samarbetat och gett henne skavsår på nosen. Blev till att pilla bort skräpet och torka rent. Inget hon gillar men får stå ut med. Jag genomför sådant på djuren oavsett vad de tycker! Det är ju för deras eget bästa som jag gör det.


Kvällen slutade med en extremt otäck men ändå välgjord film.

"Män som hatar kvinnor". Den var obehaglig eftersom det förekommer sådant som filmen tar upp men sällan vet gemene person om det. Sådant är för långt ifrån mångas bild av Sverige så då "kan det inte existera". Nu tänker jag inte på morden av kvinnorna utan på övergreppen som utförs på Lisbeth. En god man eller god kvinna/förmyndare har så mycket mer makt än bara det ekonomiska över sin huvudman eller huvudkvinna. Hur kan en person som är helt fråntagen möjligheten att fatta avgörande beslut om sig själv eller ekonomi kunna bevisa vilka övergrepp som kanske görs mot sig?

Ett enkelt dokument som stämplar huvud* som besvärlig eller med psykiska problem kan vara inkörsporten till att bli totalt fråntagen rätten till sig själv...

Livet är skört! Ta hand om det!

Natti folket! 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 3 april 2014 19:54

Trots sin litenhet så känns duschrummet större! Är det väggkaklets storlek eller färgvalen? Oavsett så är vi hur nöjda som helst! Nu inväntar vi bara klartecken på att få börja använda golvvärmen. Tydligen så skulle golvet vila ett tag innan värmen...

Av Johanna - 24 mars 2014 10:27


Ytterligare ett långt glapp i bloggen. Har prioriterat annat, helt enkelt! Nåväl, har haft ett gäng duktiga hantverkare hemma i några veckor. Duschrummet nere har varit i behov av uppdatering. Allt, verkligen allt har rivits ut! Endast väggar, golv...

Av Johanna - 29 augusti 2013 22:04

Lillen och Gurkan i somras! Ljuvliga dagar :-D Lustigt hur fort vissa saker glöms bort medans andra sitter som berget. Rättikans plu och liknande minns jag men hur jag reklamerar trasiga varor i datorn var pooff! Borta!! Kanske har sifferminne, ...

Av Johanna - 21 augusti 2013 09:04

Lillen har hunnit fylla ett år redan! Det firades med tårta och paket så klart! Förskolans inskolning är på gång och snart är det dags för att gå tillbaka till jobbet. Känns lite underligt, för att vara ärlig. Fjorton månader blir det nästan i uppe...

Av Johanna - 2 mars 2013 22:07

Mycket händer just nu. Viljestarka barn och mycket dèja vu från min sida. Det är kanske detta som betyder "att bli vuxen?" Emellanåt känns det som tonårens berg- och dalbana men stående på förälderns sida... Ha en bra dag. Kvällen lider mot sitt...

Ovido - Quiz & Flashcards