Alla inlägg under september 2009

Av Johanna - 12 september 2009 09:51

 

 

En av älsklingens fastrar blev utan doptackkort. Tydligen har hon flyttat och den nya adressen kom inte oss tillhanda. Fick göra ett nytt kort och skicka till henne istället för det som försvann någonstans i Postens vindlingar. (Vem vet, det kanske dyker upp om 40 år?)

Tycker scrapbooking är skitkul och tiden försvann i ett nafs. Älsklingen törnade in och när jag väl var klar med kortet så var klockan närmare 02.00 på natten..


Natti folket!

Av Johanna - 11 september 2009 09:15

Idag fick Lillan sin andra vaccination mot bl.a pneumakocker. En spruta i vardera benet och "pneu-vaccinet" gör ondast. Lillan grät betydligt mer än första gången men efter ett tag så gick det över. Återigen så tröstar jag men ynkar inte. Tröstar tills det värsta är över och sen distraherar jag genom att vara rolig. Den taktiken gick bra. Hon har växt också! 7805 gram (+500 g på en månad) och växt 1.5 cm på längden. Hon blir stadigare för varje vecka som går vårt lilla hjärtegryn! Skrattande

Efter att ha käkat lite lunch bar det av till ett viltspår som Camilla lagt åt Gurkan tidigare på dagen. Nu blev liggtiden ganska lång vilket var väldigt bra. Gurkan var het som kol och jag hade fullt sjå att hålla reda på egna fötter, spårlinan och snitslarna. Tur att Camilla följde med bakom och kunde hjälpa mig! Lite oavsiktlig skotträning blev det också mitt upp i allt för på andra sidan vägen nånstans i skogen på den sidan pangade några människor på ordenligt. *suveränt*

Gurkan brydde sig föga för nu gällde det SPÅR!! Stoltare rottis får man leta efter när hon hittade klöven i slutet. Den bars hela vägen till bilen med svansen i stolt form.

Sen fick hon röja i grusgropen med Bamse (bearded collie) och Sicko (foxterrier) så det stod det härliga till. Sicko är envisare än de flesta terriers emellanåt och det var tydligen riktigt livat mellan Gurkan och honom. Bamse brukar mest springa runt och "vara med". Han är inte så road av ungdomarnas brottningsmatcher.


På kvällningen så blev Lillan lite gnällig och jag gav henne lite grönsakspuréer. Det gick ner några skedar men sen ledsnade hon och tappade matsugen. Ammade henne i stället och det var mycket bättre. Efter ett tag fick hon sova i sängen och efter några timmar kände jag på flickebarnets panna. Ja, feber hade hon definitivt! Det visade sig vara över 39 grader och det blev till att försöka bryta sig in i de hermetiskt tätt inslutna Panodil-supparnas hölje. Fy farao! Blir ju knäpp på förpackningen. Man får klippa klippa klippa och sen bryts ändå fanskapen sönder. De är ju som vax och blir mjuka så fort man är lite för hårdhänt eller varm om händerna. Tror jag gjorde av med tre stycken innan jag fick ut en som var hel. Ska definitivt köpa flytande medicin för småbarn.

Lillan fick mjölk i omgångar och somnade senare. Hon sov relativt bra mtp allt som dagen inneburit.


Hösten är här nu. Har i två dagar hört kanadagässens rop och sett ett par stycken flyga där uppe i det blå...

Jag blir lite ledsen. Sommaren har förvisso varit väldigt blöt men hösten markerar att dagarna blir mörkare och kortare snart...

Skönt att det är helg och älsklingen är ledig. Det blir en helt annan och mer avslappnad känsla då. "Ta dagen som den kommer"-känsla och att sitta uppe och nattsudda tillsammans är faktiskt väldigt skönt!


Natti folket!

Av Johanna - 8 september 2009 21:55

Idag har jag gjort nya puréer till Lillan. Det är en med gröna ärtor och en annan med haricot verts (gröna bönor på vanlig svenska). Hon har bara pyttesmakat på ärtpurén så jag tänkte prova dem de närmaste dagarna en i taget och se ifall de smakar gott!

Idag var det majs-, morots-, och broccolipuré. Behöver ju inte propsa på rotmos varje dag, eller hur?

Helena och jag hade bestämt baddag på fredag denna veckan men det kom på skam. Lillan ska få sin andra vaccination just på fredag och det är dumt att åka och bada sen eftersom hon blev lite hängig och trött förra gången.

Det blir en vilostund istället. Vi tänkte bada nästa tisdag för då är badhuset öppet. Ska bli intressant. Får trycka in alla graviditetskilona som är kvar i kasslernätet och hoppas på det bästa! Cool


Åkte iväg till Ikea och köpte nya haklappar, matrockar, skålar och skedar till Lillan. Ska bli skönt att inte behöva jaga rätt på attiraljerna för att sen inse att de är smutsiga i diskmaskinen...

Var inne två gånger på ICA idag och  hela tiden tänkte jag på smör. Måste köpa smör snart. Det finns en klimp kvar i kylskåpet men den räcker ett tag till. Sen sitter vi med kvällsmaten och får skrapa Bregottpaketet istället. Just det, skulle köpa smör! *guldfisk med förnekelse?*


Har gått förbi många trädgårdar med massor av äpplen i äppleträden idag. Blir så sugen på att bli lite barnslig. Palla bara några för att få smaka. Jag är för feg så jag får väl fråga ifall husägarna är ute nästa gång. Många äpplen ligger ju bara och ruttnar ändå...


Natti folket!


Av Johanna - 7 september 2009 23:31

När Gurkan var liten och öronen var på vift fick hon pippilotter.


Vaknade återigen som en manglad zombie i morse. Lillan vaknar nattetid ibland och är ledsen då nappen trillat ur. Så jag brukar ge henne den och sen somna om. Trots att det inte tar så många sekunder blir nattsömnen avbruten och nånstans vill hon ha mat det lilla grynet.

Tur då att jag somnar lättare med henne bredvid mig! =)

Gurkan börjar arta sig i både form och fason.

Idag lyckades jag tajma gaslarmet synnerligen tragiskt. Tänker aldrig på att de tutar de där larmet några gånger per år så oftast konstaterar jag det bara och fortsätter med mitt. Nu lyckades jag vara mitt på en raksträcka precis utanför byggnaden där de sätter igång fanskapet (jag vet, rädda samhället osv osv) med både Gurka och Lillan i barnvagnen. Hade ju inget att välja på utan fick ju fortsätta gå och försöka trösta barnet så gott det gick. Var ju inget skönt ljud direkt. =( Enda trösten var ju att suffletterna skyddar ju lite för ljudet och att även kudden tar en del. Hunden pjoskar jag inte med när sådant här sker. Det är för allas bästa. Då slipper man ha en hispig hund som sitter i en trädtopp gnagandes på koppel och klor i vild panik. I slutet så sket Gurkan fullkomligen i ljudet. Det fanns trevliga fläckar att sniffa efter...


Älsklingen åkte ut med Gurkan när han slutat för dagen så hon fick göra av med energi. Det är guld värt! Kvällen har därför spenderats i lugn gnagandes på ben och i förnöjsamhet.


Idag har jag skickat efter kort på både ditt och datt som legat i datorn. Då kan jag skicka ut ett nytt doptackkort som kommit på avvägar till en släkting och få lite inspiration till SC-pärmen om Lillan.

Apropå Lillan, hon har börjat få ordentlig aptit nu. Fyra "iskuber" med mat och nästan en hel smakisportion med banangröt varje dag går ner. Rotmos var dagens nyhet och det hade hon inte förväntat sig. Hon rös från topp till tå så jag trodde hon skull komma ur stolen sin. Efter någon sked till vande hon sig ändå. Kålrot är lite annorlunda även för småttingar. (Här måste jag inflika att det är fuskrotmos, "äkta" rotmos ska innehålla morötter, potatis och kålrot).

Plus mamsens mjölk då förstås. Hon har sovit lite lite under dagen så nästan varje amningstillfälle slutade antingen i tunga ögonlock eller sovandes. *sånt är skönt för en mammas själ*

Pratet ökar också och vokabulären blir mer nyanserad. Frustrerad blir hon när magläge intas och benen sparkar fast kroppen är still. Envis liten tös som vill komma framåt!


Natti folket!

Av Johanna - 5 september 2009 22:48

För några år sedan fanns denna phalaenopsis "Snow Apple" i min ägo...

 

Jag och Lillan låg och drog oss till 10.30 idag. Riktig lyx och vi hade nog fortsatt med att sova om inte älsklingen hade kommit och väckt oss!

Efter lite allmänt vardagsgöra så åkte vi ut och tränade lite med Gurkan. Full fräs och bra tag har hon allt! Hon var väldigt stolt över att "vinna" både kudden och rullen... Då lägger hon sig på lagom avstånd efter att ha gjort segervarv den retstickan. ;-)

Käkade en middag som var kryddstark och älsklingen tyckte det smakade illa. Jag åt desto mer och fick halsbränna som tack.

Lillan har nu kommit upp i att äta upp tre stycken "isbitar" i matväg. Så idag slank en morot/palsternacka, en majs och en broccoli ner i magen. Jag tycker att hon är duktig på att äta vanlig mat. Gurkan får sitta bredvid och bli utan numer.

På kvällskvisten åkte vi hem till älsklingens päron. Det var ju fotboll på burken så varför inte passa på att bada?

Vi saknar ju denna facilitet som badkar utgör. Det vi har står på vinden och badrummet är så litet att där får det inte plats nåt badande kar.

Tappade upp lagom varmt vatten och ploppade i både mig och Lillan. Är övertygad om att hon var antingen groda eller fisk i sitt förra liv. Benen gick som bara sjutton och det plaskades duktigt för att vara så liten! 

Efter lite stök och bök så somnade hon gott i soffan med nappen och snutten i händerna.

Vi vuxna högg in på varma mackor med kantareller, skinka och ananas. Väldigt gott och enkelt. Jag blev så mätt att jag inte orkade äta upp båda smörgåsarna. Det är ovanligt för mig nuförtiden. Ammar man så äter iaf jag mer än normalt!

 Nu på sena kvällen så har jag suttit och kollat igenom gamla kort. Är ju inne på dator nummer två och det ligger huller om buller i diverse partioner och filer. Förhoppningsvis så blir det ordning på det imorgon.

Tänkte skicka in hundra kort till framkallning så det blir till att sålla och rensa i arkiven. Var begiven på orkidéer för några år sedan så där finns det mycket att titta igenom. Har kvar kanske hälften av alla orkisar jag köpt men nu för tiden är de styvmoderligt behandlade. Det verkar fungera i köket för där blommar och växer de bra trots brist på pyssel. *jippie*


Natti folket!


Av Johanna - 3 september 2009 22:46

Idag har varit en bra dag.

Skönt som omväxling när det varit några jobbigare i denna veckan. Vädret har ju växlat mellan stekande sol och regn men det gör inget!

Lillan har testat en ny gröt idag. Banangröt från Semper. Den var så väldigt god att hon lutade sig framåt och gapade stort! Bara att fylla på och hon rullade runt gröten och hade mycket förtjusande ljud för sig. Mitt i matningen har hon börjat med något nytt. En massa läten ffa ljusa pipanden, "sjungande" och en och annan grymtning. Lyssnar jag noga kan man tolka ett "nä/nej" och "mam" nånstans bland alla läten. Kan inte låta bli att skratta åt henne och då blir hon ännu gladare. *Mamsens solstråle*

Har läst att en del bebismagar tenderar till att bli hårda när man introducerar fastare föda. Än så länge är det i alla fall ingen fara på taket. Vill helst inte ha en liten tös med magknip/hård mage för det verkar göra väldigt ont på så små.

Gurkan har börjat lugna ner sig lite. Inte så mycket mjölk och hon lyssnar när vi säger till inomhus. Ett och annat rottisfnatt räknar jag med utomhus. Det hör till vår kära Gurka! =)

Har fått låna ett aktivitetsspel av Camilla och där fick hon slita för maten. Vi har ett spel sen tidigare som påminner lite om det nya så vovven förstod ganska snabbt vad som skulle göras. Hon är väldigt beslutsam och ivrig så det hände att hon fick göra om då hon "ogjorde" tidigare arbete. *Ännu bättre!*

Lillan är så förtjust i att rulla runt att hon gjorde det i sin egen säng ikväll. Hade lagt henne lite på sidan och när jag tittade till henne efter en liten stund så hade hon lagt sig på mage istället. Blev till att vända tillbaka henne och då blev hon glad igen. 


I morgon är det fredag och det ska bli skönt! Kanske ta en tur till något köpmecka? Behöver nog fylla på förrådet av matningsattiraljer till Lillan.

Natti folket!

Av Johanna - 1 september 2009 19:53

Bilen kostade 3 kr under utsatt pris att få "lagad". Smolket är att mekarnissen inte fixat handbromsen utan sabbat den. Så jag vet inte hur man ska säga? Vi kommer ju inte anlita den firman mer i alla fall.


Dagen var smått kaotisk med känslostormar utöver det normala. Tänker inte gå in närmare på vad men jag kan ju säga att det var många tårar.

Älsklingen lättade på allt det jobbiga med tre stycken långskaftade rosor. Han är underbar min man!

Ibland grottar jag ner mig i onödigt djupa hålor och glömmer vara tacksam för det jag faktiskt har istället. Antar att det är så med livet ibland. Måste ner i skiten för att uppskatta det underbara sedan.


Natti folket!

Ovido - Quiz & Flashcards