Alla inlägg den 11 september 2009

Av Johanna - 11 september 2009 09:15

Idag fick Lillan sin andra vaccination mot bl.a pneumakocker. En spruta i vardera benet och "pneu-vaccinet" gör ondast. Lillan grät betydligt mer än första gången men efter ett tag så gick det över. Återigen så tröstar jag men ynkar inte. Tröstar tills det värsta är över och sen distraherar jag genom att vara rolig. Den taktiken gick bra. Hon har växt också! 7805 gram (+500 g på en månad) och växt 1.5 cm på längden. Hon blir stadigare för varje vecka som går vårt lilla hjärtegryn! Skrattande

Efter att ha käkat lite lunch bar det av till ett viltspår som Camilla lagt åt Gurkan tidigare på dagen. Nu blev liggtiden ganska lång vilket var väldigt bra. Gurkan var het som kol och jag hade fullt sjå att hålla reda på egna fötter, spårlinan och snitslarna. Tur att Camilla följde med bakom och kunde hjälpa mig! Lite oavsiktlig skotträning blev det också mitt upp i allt för på andra sidan vägen nånstans i skogen på den sidan pangade några människor på ordenligt. *suveränt*

Gurkan brydde sig föga för nu gällde det SPÅR!! Stoltare rottis får man leta efter när hon hittade klöven i slutet. Den bars hela vägen till bilen med svansen i stolt form.

Sen fick hon röja i grusgropen med Bamse (bearded collie) och Sicko (foxterrier) så det stod det härliga till. Sicko är envisare än de flesta terriers emellanåt och det var tydligen riktigt livat mellan Gurkan och honom. Bamse brukar mest springa runt och "vara med". Han är inte så road av ungdomarnas brottningsmatcher.


På kvällningen så blev Lillan lite gnällig och jag gav henne lite grönsakspuréer. Det gick ner några skedar men sen ledsnade hon och tappade matsugen. Ammade henne i stället och det var mycket bättre. Efter ett tag fick hon sova i sängen och efter några timmar kände jag på flickebarnets panna. Ja, feber hade hon definitivt! Det visade sig vara över 39 grader och det blev till att försöka bryta sig in i de hermetiskt tätt inslutna Panodil-supparnas hölje. Fy farao! Blir ju knäpp på förpackningen. Man får klippa klippa klippa och sen bryts ändå fanskapen sönder. De är ju som vax och blir mjuka så fort man är lite för hårdhänt eller varm om händerna. Tror jag gjorde av med tre stycken innan jag fick ut en som var hel. Ska definitivt köpa flytande medicin för småbarn.

Lillan fick mjölk i omgångar och somnade senare. Hon sov relativt bra mtp allt som dagen inneburit.


Hösten är här nu. Har i två dagar hört kanadagässens rop och sett ett par stycken flyga där uppe i det blå...

Jag blir lite ledsen. Sommaren har förvisso varit väldigt blöt men hösten markerar att dagarna blir mörkare och kortare snart...

Skönt att det är helg och älsklingen är ledig. Det blir en helt annan och mer avslappnad känsla då. "Ta dagen som den kommer"-känsla och att sitta uppe och nattsudda tillsammans är faktiskt väldigt skönt!


Natti folket!

Ovido - Quiz & Flashcards