Direktlänk till inlägg 28 september 2009

Sex månader och anlagsprov.

Av Johanna - 28 september 2009 21:35


 

Så här ser ekipaget ut... minus förare!

Idag har jag varit ute och gått med stegräknare. Det blev ganska många steg men en bit till de rekommenderade 10000 per dag är det kvar.

Gick runt i huskvarteren i de lite äldre delarna och drömde husdrömmar. Vore så skönt med eget hus och någon gång i framtiden ska det bli det också. Det har vi bestämt. Sen vart huset kommer ligga är osagt ännu. Idag gick jag förbi två riktigt pampiga byggnader. Ett hus som såg tomt ut och i behov av kärlek. Det bredvid hade fått ny kärlek där trädgård och tomten överlag var väldigt fint designad. Det var enebuskar, cypresser och terrasserade partier. Fina blomsterarrangemang vid entréer och väldigt pampigt överlag.

I det "bortglömda" husets trädgård skuttade två rådjur iväg. Tur att Gurkan inte fick span på dem. Hon har jagat rådjur förr men aldrig kommit ikapp. *tur det*

Vädret var svalt, blåsigt men ändå riktigt skönt! Lite torra löv som prasslade under tassar och barnvagnens däck.

På hemvägen tog hunden sig en snabb vila och passade sen på att visa vad hon ville. Leksaken jag tagit med skulle bäras. Så den norpade hon från varukorgen under barnvagnen och gjorde sig beredd att bära hem sin kära "fångst".

En cyklande kvinna var ute på farligheter när hon tittade på det "lilla" ekipaget. Jag, lysande barnvagn och stolt rotta med leksak i munnen. Ett tag trodde jag kvinnan skulle drutta i backen.


Väl hemma bytte jag leksaken mot Peppe Pingvin och Gurkan var inte helt nöjd med bytet men fann sig i situationen ändå.

Sen dröjde det ungefär en timma och älsklingen kom hem.

Dröjde inte länge förrän vi packat in oss och vovven i bilen. Styrde kosan mot Segmon där vi skulle ta anlagsprov i viltspår med hunden.

Det behövs ett godkänt sådant för att få tävla i viltspår.

Camilla visade vägen och ja... det var slingrigt och trångt vid möten på vägen men ack!! Det var det värt. Vilken plats. Var nästan som "hemma" i Västergötland. Uppodlat och träden hade sin givna plats men inte överallt.


Gurkan var riktigt taggad på att spåra. Så det gick rätt kvick undan. Sjutton minuter tog det att gå sexhundra meter med fyra vinklar och ett bloduppehåll på femton meter.

Hon hade vänligheten att vänta in mig ibland. Fyra ben är en fördel i kuperad terräng (och en bra kondition vilket jag inte har... just nu... Oskyldig) för hon kom över både stock, sten och hålor betydligt enklare.

Efter att hon hittat klöven var det fest. Hon festade själv också för naturligtvis pep hundbusan iväg i ett buskage med sitt "byte". Jag bytte klöven mot ett grisöra och det verkade vara helt ok för örat försvann i ett snabbt krasch, krunch och knäckande gap.


Idag fyller Lillan hela 6 månader. Nu förstår jag vad alla menar med att tiden går fort. Även om jag inte har fotografiskt minne kan jag minnas ganska mycket från förlossningen och det känns INTE som så länge sedan som det faktiskt är. Framstegen kommer mer och mer. Hon upptäcker möjligheten till ljud. Det blir mycket pipande just nu. Hon kan även förflytta sig men det är mest baklänges. Försök med benen pågår men det blir mer uppåt studsande och inte förflyttning framåt.

Att "klappa" djuren är fascinerande. Idag fick Fröken Pip utstå hantering av Lillan. Eftersom Pip älskar gos gjorde det inte så mycket att Lillan luggades rejält i kragen. När örat däremot fastnade i andra handen fick vi sluta. När svansen börjar vifta lite irriterat ska man ta det på allvar.

Gurkan har också fått sig några "klappar" på huvudet. Nemas problemas.


Natti folket!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 3 april 2014 19:54

Trots sin litenhet så känns duschrummet större! Är det väggkaklets storlek eller färgvalen? Oavsett så är vi hur nöjda som helst! Nu inväntar vi bara klartecken på att få börja använda golvvärmen. Tydligen så skulle golvet vila ett tag innan värmen...

Av Johanna - 24 mars 2014 10:27


Ytterligare ett långt glapp i bloggen. Har prioriterat annat, helt enkelt! Nåväl, har haft ett gäng duktiga hantverkare hemma i några veckor. Duschrummet nere har varit i behov av uppdatering. Allt, verkligen allt har rivits ut! Endast väggar, golv...

Av Johanna - 29 augusti 2013 22:04

Lillen och Gurkan i somras! Ljuvliga dagar :-D Lustigt hur fort vissa saker glöms bort medans andra sitter som berget. Rättikans plu och liknande minns jag men hur jag reklamerar trasiga varor i datorn var pooff! Borta!! Kanske har sifferminne, ...

Av Johanna - 21 augusti 2013 09:04

Lillen har hunnit fylla ett år redan! Det firades med tårta och paket så klart! Förskolans inskolning är på gång och snart är det dags för att gå tillbaka till jobbet. Känns lite underligt, för att vara ärlig. Fjorton månader blir det nästan i uppe...

Av Johanna - 2 mars 2013 22:07

Mycket händer just nu. Viljestarka barn och mycket dèja vu från min sida. Det är kanske detta som betyder "att bli vuxen?" Emellanåt känns det som tonårens berg- och dalbana men stående på förälderns sida... Ha en bra dag. Kvällen lider mot sitt...

Ovido - Quiz & Flashcards