Direktlänk till inlägg 22 september 2009

Födelsedagar och annat kul

Av Johanna - 22 september 2009 23:01

 

Ser ni Gurkan i det gröna?

Igår (orkar inte göra två inlägg utan samkör med dagens Flört) gick jag med Gurkan och Lillan i skogen. Gurkan fick privilegiet att gå lös. Det händer inte ofta här på Öa eftersom det alltid bor någon människa på varje ledigt frimärke i markväg. Bilden visar hur vackert skogen skiftar mellan sensommar och höstskruden. Än så länge är det merparten grönt men det dröjer inte länge innan allt blir i gula/röda/orange toner.

Vi forcerade två nedfallna träd (med barnvagnen intakt!!) och lite gropar här och var. Lillan sov merparten av tiden, hon vill nog ha det lite skumpigt...


Idag blev vi inbjudna till Helena som fyller år idag (Grattis igen!!) på paj och lite barnsurr. Lillan var inte med på noterna när jag testade en ny maträtt hos Helena. Potatis, morot och sjötunga var tydligen äckligt. Den smakade inte så gott så efter några försök slängde jag den och hon fick mjölk istället. Får göra nytt försök en annan gång! Efter ett tag kom Therese med sina tre barn som livade upp huset ännu mera. Pajen var supergod som alltid och Maya var söt i sin nya rosa klänning. Den matchade finfint mamma Helenas gråa! Nu på fredag är hon hitbjuden får då fyller jag år. Blir många födelsedagar i september... undrar varför?


Min mams ringde idag och det gillar jag. Alltid skönt att prata med henne för hon har ju fått några barn och har bra tips och lugnande råd. Jag hoppas att allt löser sig mamsen. Det krånglar visst... :( *stor tröstkram*


Vi har tänkt testa anlagsprov för viltspår på Gurkan. Camilla ska ta sitt i morgon, onsdag så vi håller tummarna för henne och Gisen! Anlagsprovet måste man ha godkänt på för att kunna tävla i viltspår sedan. Man vill helt enkelt se att hunden fattar vad den ska göra av det spår man lagt med nötblod och t.ex en rådjursklöv. Vissa hundar fattar galoppen snabbt och andra får tydligen fnatt/blir förvirrade. Gurkan tillhör kategorin "jag fattar serru".

En stor fördel är ju att man kan lägga spåret flera timmar innan man ska gå det med hunden. Då hinner man med annat emellan vilket inte är fel.


 



Nu på kvällen har jag testbakat cupcakes. Ska bli intressant och se ifall de blev som jag tänkt mig. Just nu svalnar de i muffinsplåten.

Vår ugn är bra men lite knasig när det gäller gradinställningen för tillfället så det bästa (har jag lärt mig) är att testa obekanta recept innan. En hök är ingenting i jämförelse med mig och använda ugnen. Jag sitter på första parkett och sniffar smått desperat efter brända lukter!


Natti folket!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 3 april 2014 19:54

Trots sin litenhet så känns duschrummet större! Är det väggkaklets storlek eller färgvalen? Oavsett så är vi hur nöjda som helst! Nu inväntar vi bara klartecken på att få börja använda golvvärmen. Tydligen så skulle golvet vila ett tag innan värmen...

Av Johanna - 24 mars 2014 10:27


Ytterligare ett långt glapp i bloggen. Har prioriterat annat, helt enkelt! Nåväl, har haft ett gäng duktiga hantverkare hemma i några veckor. Duschrummet nere har varit i behov av uppdatering. Allt, verkligen allt har rivits ut! Endast väggar, golv...

Av Johanna - 29 augusti 2013 22:04

Lillen och Gurkan i somras! Ljuvliga dagar :-D Lustigt hur fort vissa saker glöms bort medans andra sitter som berget. Rättikans plu och liknande minns jag men hur jag reklamerar trasiga varor i datorn var pooff! Borta!! Kanske har sifferminne, ...

Av Johanna - 21 augusti 2013 09:04

Lillen har hunnit fylla ett år redan! Det firades med tårta och paket så klart! Förskolans inskolning är på gång och snart är det dags för att gå tillbaka till jobbet. Känns lite underligt, för att vara ärlig. Fjorton månader blir det nästan i uppe...

Av Johanna - 2 mars 2013 22:07

Mycket händer just nu. Viljestarka barn och mycket dèja vu från min sida. Det är kanske detta som betyder "att bli vuxen?" Emellanåt känns det som tonårens berg- och dalbana men stående på förälderns sida... Ha en bra dag. Kvällen lider mot sitt...

Ovido - Quiz & Flashcards