Direktlänk till inlägg 18 september 2009

Matprat

Av Johanna - 18 september 2009 01:15

Idag har vi varit på BVC för uppföljning med föräldragruppen. Största ämnet var införandet av fast föda.

Alla bebisarna har ju vuxit så klart och Alvin var en pigg krabat som var nyfiken av lådor och leksaker. Inte så pigg på vanlig mat såvida det inte var gröt men jag tror nog att det löser sig. Barn är ju nyfikna så det gäller väl bara att hitta rätt nyfikenhetsknappar! ;-)

Maja är född i maj om jag inte minns fel så än så länge är hon nöjd med sin mammas mat.

Den boken man kan köpa av BVC är iaf väldigt lättfattlig och utan pekpinnar. Jag tycker det är kul att laga mat till Lillan och trots avsaknad av kryddor så smakar maten faktiskt en del ändå. Tänk så mycket halsbränna man skulle slippa med mer okryddad mat. Fast har munnen vant sig så blir smakpaletten aningens... platt... ifall jag skulle sluta använda min älskade Tellicherry blackpepper. ÄLSKAR den kryddan. Ordentlig svartpepparsmak som tyvärr bara finns med kvarn i butik. Köper annars helst och maler i min egen kvarn men får göra undantag.


Borstade Zigge och har insett att den kattens päls är allt ett riktigt mästerverk! Fick ut en hel näve päls och mer hade försvunnit om han inte börjat ledsna redigt på mig. Han bygger nog på inför vintern för ibland blir det tehuvsvarning när han sitter ner. Fröken Pip har mer modest päls tack och lov och av den mer glatta typen. Henne borstar man betydligt snabbare igenom. Framförallt beror det nog på att hon är släkt med en oljad ål.

Även Gurkan fick sig en duvning med kardan och blev av med lite päls. Resten tappar hon snällt både här och var. Den som kan skapa mattor där inte vit eller svart päls syns på har en given kund här!


Idag fick jag det också bekräftat att Lillan börjar bli mer framåt (har iofs inte tvekat innan). Hon borrade ner huvudet i filten på golvet och puttade sig framåt med benen. Förflyttningen blev ca 30 cm så snart har vi väl en "liten" vessla på golvet.

Hon gillar inte att ligga på rygg utan flippar runt fort som attan så att hon ligger på magen istället. Det är kul för då kan hon känna på alla roliga saker.


I morgon blir det en ny smak på gröten. Tror det är banan och äpple. Blir intressant att se reaktionen!


Natti folket!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 3 april 2014 19:54

Trots sin litenhet så känns duschrummet större! Är det väggkaklets storlek eller färgvalen? Oavsett så är vi hur nöjda som helst! Nu inväntar vi bara klartecken på att få börja använda golvvärmen. Tydligen så skulle golvet vila ett tag innan värmen...

Av Johanna - 24 mars 2014 10:27


Ytterligare ett långt glapp i bloggen. Har prioriterat annat, helt enkelt! Nåväl, har haft ett gäng duktiga hantverkare hemma i några veckor. Duschrummet nere har varit i behov av uppdatering. Allt, verkligen allt har rivits ut! Endast väggar, golv...

Av Johanna - 29 augusti 2013 22:04

Lillen och Gurkan i somras! Ljuvliga dagar :-D Lustigt hur fort vissa saker glöms bort medans andra sitter som berget. Rättikans plu och liknande minns jag men hur jag reklamerar trasiga varor i datorn var pooff! Borta!! Kanske har sifferminne, ...

Av Johanna - 21 augusti 2013 09:04

Lillen har hunnit fylla ett år redan! Det firades med tårta och paket så klart! Förskolans inskolning är på gång och snart är det dags för att gå tillbaka till jobbet. Känns lite underligt, för att vara ärlig. Fjorton månader blir det nästan i uppe...

Av Johanna - 2 mars 2013 22:07

Mycket händer just nu. Viljestarka barn och mycket dèja vu från min sida. Det är kanske detta som betyder "att bli vuxen?" Emellanåt känns det som tonårens berg- och dalbana men stående på förälderns sida... Ha en bra dag. Kvällen lider mot sitt...

Ovido - Quiz & Flashcards