Alla inlägg den 11 december 2009

Av Johanna - 11 december 2009 10:36

Har länge irriterat mig på skötväskan. Den är förvisso bra och sväljer mycket prylar och bebisattiraljer. Däremot är den för sladdrig i tyget och blir fort bullig om man har lite ombyten osv i den. Att hänga den på handtaget till barnvagnen är inte alltid det med smarta. Undertill går det knappt att få ut väskskrället när den är fullmatad. När Lillan var nyfödd behövdes inte ombyten men i takt med att hon äter vanlig mat har jag insett hur praktiskt det är. Speciellt när hon kaskadspyr som det blev på babycafét här om dagen.


Vad göra? Har surfat runt och tittat efter andra väskor men oftast är de svindyra (och inte alltid värda pengarna??) vilket irriterar mig.

Så en tripp till tygvaruhuset och 200 spänn fattigare blev resultatet två väskor som nog aldrig blir klara och en väska enligt bild. Inte perfekt men jag får väl göra fler försök om jag orkar. Jag räknar att en väska från början till slut tar mellan fem och sex timmar att sy. Väskan blir alltså sydd när Lillan somnat och ibland blir det tokigt om jag varit uppe i närmare 20 timmar eller så...   

Jag antar att det var orsaken till de misslyckade väskorna. Jag tyckte det flöt på bra men det var inte hela sanningen.

Min väska har mindre fack på insidan, de är tänkta till våtservetter, mobilen, nycklar, matburk(ar) och sked samt journalen på BVC. Det stora mittenfacket/huvudfacket får ta resten. Det vill säga blöjor, ombyten, plånbok och allt annat som är ett "måste".

Kanske därför jag syr en ny. För att få bättre balans på innehållet och sen är det onekligen praktiskt med en hälla/ficka för termos eller flaska.

En dragkedja är kronan på verket och det är andra gången i mitt liv jag syr i en sådan. Mtp det så får jag väl vara nöjd.   

Kanske fixar en blöjförvaring som är separat? Vore snitsigt... en massa idéer som kommer märker jag.


Här kommer "underverket". Sytt axelremmen själv, första gången det också!

  

Utsidan

  

Insidan (fodrat med rosa rosor med silverkrumelurer).


Ses folket!

Av Johanna - 11 december 2009 09:58

Hej hopp där ute!
Dagarna har inte räckt till för att blogga på men här kommer iaf ett kort inlägg.   

Lillan har åkt på en förkylning igen. Näsan rinner och att torka den är inget kul alls! Hon blir jättearg och vrider på sig för att undkomma. Inte mycket att göra än att torka fort (och försiktigt!) för att det vet ju alla med rinnig näsa... huden blir ju irriterad om det inte tas bort.

Att vara förkyld är inget som stoppar vårt underbara yrväder. Nu är det full rulle varje vaken stund och pratar gör hon. I massor! Sen vad allt betyder är inte så enkelt att veta.


Jag hade tänkt fota henne i julkläder men insåg att det var ingen bra dag. Dessutom lyckades jag smutsa ner den fina vita bodyn med köttfärssås (  ) så det får nog bli andra kläder och annan dag.

Hon somnade mot min axel och vaknade svettig vilket skapade denna underbara frisyr:

  


På kvällen borstade vi tänderna, dvs 1.5 tand och tandkrämen var så god att hon fick fnatt! När jag skulle ta tandborsten ifrån henne efteråt fick hon utbrott och skrek. Så nu får hon leka lite med tandborsten när vi borstat klart. Det är något speciellt med borsthuvudet. Är det kärlek, månne?

Kan ju hoppas att tandborstning alltid kommer vara kul.


Natti folket!

Ovido - Quiz & Flashcards