Direktlänk till inlägg 2 oktober 2009

Smått och gott

Av Johanna - 2 oktober 2009 23:20

 

Ska detta vara nödvändigt mamsen? Jag är ju inomhus nu!


Har köpt mönster på lokala sybutiken och har lyckats sy en mössa till Lillan. Den är ofodrad men sydd i fleece då hon sitter i barnvagn än så länge. Ska sy fler tänkte jag och då blir det nog en fodrad också. Höja svårigheterna i takt med att jag blir bättre... Flört

Får nog anpassa mönstret mer. Mössan blev lite för hög trots att jag kortade ner den.

Laskade kanterna med moulinégarn och tog snedslå till knytband. Hittade en enkel snygg söm på svärmors gröna husqvarna att sy ihop och dekorera banden med samtidigt.

Idag har vi köpt en gåstol till henne också. Fortfarande är hon aningens kort men någon minut fick hon sitta i den iaf och det var jättekul! Fossingarna når ner till golvet men inte hela foten går i. Lekbordet går att ta bort ifall det blir för mycket liv i luckan. Tack och lov saknas det blinkande ljus och tjutande sirener dvs leksakerna är inte batteridrivna. *Underbart*

Gurkan inspekterade åkdonet noggrant. Allt som är nytt är intressant och får genomgå nostester!


Gurkan genomgår just nu pälsfällning á la MEGA! För att vara så korthårig och tunnpälsad lossnar det väldigt mycket. Det räcker med att klappa henne för att det ska sprida sig små svarta hårstrån på golvet. Snabeldraken används flitigt. Idag fick jag loss minst 3 kardor med gammal mögpäls. Det blir skönt när vinterpälsen anlänt på riktigt. Hoppas det blir snart!

Nu till helgen ska det läggas viltspår. Nu höjer vi svårigheterna en del då liggtiden är minst tolv timmar, två bloduppehåll samt fyra vinklar. Lyckas vi dessutom få in längden på sexhundra meter vore det ju ypperligt. Herr Stegräknare får hjälpa oss.


I morse var det rimfrost ute i gräset. Burrr, vart tog det sköna höstvädret vägen? Nu blir det till att hitta åkpåse till Lillan då hon snart vuxit ur liggdelen på barnvagnen. Det dumma är att selen sitter lite för högt upp och alltså beräknad på bebisar som är lite längre vid sex månaders ålder. Får nog fixa någon sorts dyna eller kudde att sitta på. Vi har overaller men ifall det blåser så nedrans kyligt som det gjorde de senaste dagarna blir det nog för kallt. Lager på lager ska det ju vara...

Jag har gjort kycklingpuré för dottern att äta också. Det går lite trögt med just kött så nu testar jag hemlagat. Hon är inte så förtjust i industrimaten just nu utan vill mest bara äta deras grötsorter. Det är ju okej men hon kan ju inte bara äta gröt varenda gång så nu blir det försök med "riktiga" middagar också.

Hon får även äta lite frukt. Banan, rivet äpple och kiwi är än så länge avklarade. Kiwikärnorna hamnade i blöjan märkte jag.  Skrattande


Nu på kvällen gick jag ut och tränade med Gurkan. Fritt följ, apportering, inkallning, ställande och lite förflyttningar.

Naturligtvis tränar vi på kontakten hela tiden. Det fanns gott om störningar, billarm som satte i gång, fotbollsspelande ungdomar, vespor och minibikes, en och annan hund samt bilar i rörelse. Mtp allt det så gick det riktigt bra ändå. Vi är knappast något superekipage men så länge båda har kul och hon får använda valnöten anser jag det vara bra resultat.


Näe, nu är det natten gott folk!

Lillan vaknar tidigt nu för tiden för att sedan ligga och pipa/tjuta i mina öron... bustösen!


Natti folket!




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 3 april 2014 19:54

Trots sin litenhet så känns duschrummet större! Är det väggkaklets storlek eller färgvalen? Oavsett så är vi hur nöjda som helst! Nu inväntar vi bara klartecken på att få börja använda golvvärmen. Tydligen så skulle golvet vila ett tag innan värmen...

Av Johanna - 24 mars 2014 10:27


Ytterligare ett långt glapp i bloggen. Har prioriterat annat, helt enkelt! Nåväl, har haft ett gäng duktiga hantverkare hemma i några veckor. Duschrummet nere har varit i behov av uppdatering. Allt, verkligen allt har rivits ut! Endast väggar, golv...

Av Johanna - 29 augusti 2013 22:04

Lillen och Gurkan i somras! Ljuvliga dagar :-D Lustigt hur fort vissa saker glöms bort medans andra sitter som berget. Rättikans plu och liknande minns jag men hur jag reklamerar trasiga varor i datorn var pooff! Borta!! Kanske har sifferminne, ...

Av Johanna - 21 augusti 2013 09:04

Lillen har hunnit fylla ett år redan! Det firades med tårta och paket så klart! Förskolans inskolning är på gång och snart är det dags för att gå tillbaka till jobbet. Känns lite underligt, för att vara ärlig. Fjorton månader blir det nästan i uppe...

Av Johanna - 2 mars 2013 22:07

Mycket händer just nu. Viljestarka barn och mycket dèja vu från min sida. Det är kanske detta som betyder "att bli vuxen?" Emellanåt känns det som tonårens berg- och dalbana men stående på förälderns sida... Ha en bra dag. Kvällen lider mot sitt...

Ovido - Quiz & Flashcards